Új járművek érkeznek a MÁV-hoz, már azt is tudni, hol lehet velük találkozni
Rövidesen a GYSEV Siemens Vectronjai is új utakon tűnhetnek fel, de Alstom Astride villamos mozdonyok is forgalomba állnak.
Az Airbus már két, 18 napos repülést is sikeresen teljesített a napenergiával működő repülőgépével, és a cég szerint új fejlesztésük, a Zephyr hamarosan képes lesz hat hónapot egyhuzamban eltölteni a levegőben.
A repülőgépet, mely a sztratoszférában lenne képes huzamosabb ideig – akár fél évig is – maradni, internetes összeköttetésre és katonai célokra is lehetne használni. A mai utasszállító repülőgépek a sztratoszféra alsó határa közelében közlekednek, a sztratoszférában jelenleg meteorológiai léggömbök találhatók.
A vékony repülőgép, amely egy pilóta nélküli vitorlázórepülőhöz hasonlít, csak két kis légcsavarral rendelkezik, ám ennek ellenére sikeresen hajtotta végre a tesztrepüléseket. Az eszköz a sztratoszférában működik, alacsonyabban, mint a műholdak, és a vállalat azt reméli, hogy segítségével emberek milliárdjai számára biztosíthat internetkapcsolatot a világ minden táján, tudósít a Sky News.
Jana Rosenmann, az Airbus pilóta nélküli légi rendszerekért felelős vezetője a lapnak elmondta:
„Az akkumulátoraink rendkívül jól teljesítenek, jelenleg magabiztosan tudjuk vállalni, hogy elérjük, hogy három hónapig képes legyen repülni az eszköz és azt mondanám, hogy a hat hónapos üzemidő sem jelentene problémát. Bizonyítottuk ezt már működés közben? Nem, még nem. De minden lépés, amit a laboratóriumi tesztjeink során tettünk, egyértelműen azt jelzi, hogy nagyon jó úton járunk.”
Hozzátette:
Mindez azért lenne óriási előrelépés, mert az Unicef 2020-as adatai szerint a gyermekek kétharmada – mintegy 1,3 milliárd ember – világszerte nem rendelkezik otthoni internetkapcsolattal, ami megakadályozza őket abban, hogy a modern világhoz kapcsolódjanak, és elszigeteli őket, ezzel hátrányosabb helyzetbe kényszerülnek.
A Zephyr-t ugyanakkor potenciálisan katonai célokra is lehetne használni. Második, 18 napos repülését például az Egyesült Királyság védelmi minisztériuma számára végezte el. A védelmi minisztérium, amely a repülőgépeket nagy magasságú álműholdakként (HAPS) írja le, 2016-ban úgy fogalmazott, hogy azok
A Zephyr-t gyártó Airbus és az Egyesült Királyság meg is állapodott már hasonló repülőgépek gyártásáról és szállításáról.
(Borítókép: Sky News)